بواسیر

بواسیر (هموروئید) نوعی بیماری مربوط به مقعد است که در آن، تورم های شدید و همچنین خفیفی در این ناحیه ایجاد می شود. این تورم ها گاهی بسیار دردناک و گاهی نیز همراه با درد و ناراحتی کمتری خواهد بود. این بیماری می تواند بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود.

بواسیر

هر انسانی با توجه به فیزیولوژی و ساختار بدنی خود می تواند مستعد بروز برخی بیماری ها باشد و همچنین نوع و شیوه زندگی افراد می تواند گاهی آنها را در معرض خط ابتلا به برخی بیماری ها قرار دهد. هموروئید هم یکی از این بیماری هاست که می توان آن را تا حدی وراثتی و البته بیشتر اوقات به دلایل رفتاری فرد نسبت داد.

دلایل ایجاد بواسیر

این بیماری به دلایل مختلفی بروز می کند. در واقع سیاهرگ های موجود در انتهای روده بزرگ و یا همان مقعد با پیچ خوردن در یکدیگر سبب به دام افتادن خون شده و این مشکل سبب تورم رگ ها در این ناحیه می شود.

این پیچ خوردگی و تورم دردناک می تواند بنا به دلایل متعددی ایجاد گردد:

• زور زدن در حین دفع مدفوع
  • ضربه به مقعد
  • نبود دریچه درون رگ های بواسیری
  • افزایش سن
  • یبوست و اسهال مکرر
  • روش های غلط تغذیه ای (کم فیبر بودن غذاها به سبب مصرف کم سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر فراوان)
  • دوری از تحرک مناسب بدنی

انواع هموروئید

این بیماری در دو نوع بسیار واضح و مشخص ایجاد می گردد:

• هموروئید داخلی: در این نوع از هموروئید، همراه با خونریزی در حین مدفوع دیده می شود. البته هر خونریزی را نباید دلیل بر ایجاد این بیماری دانست زیرا ممکن است دلایل دیگری به عنوان مثال شقاق مقعد داشته باشد که نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصص دارد.
  • هموروئید خارجی: در این نوع هموروئیدها می توان تورم را به راحتی مشاهده کرد تا جایی که با لمس به راحتی قابل تشخیص است. همراه با درد بوده و تیره و متورم می باشد.

علائم تشخیص بواسیر

به کمک برخی علائم می توان این بیماری را تا حد زیادی تشخیص داد. علائم مشخصی مانند

• احساس وجود زائده ای سفت در داخل مقعد (هموروئید داخلی)
  • تورم و سفتی در خارج مقعد (هموروئید خارجی)
  • دیدن خون در مدفوع (هموروئید داخلی)
  • درد در حین دفع مدفوع
  • بیرون آمدن زائده ای در حین دفع که با فشار دست به داخل بر می گردد (هموروئید داخلی)

اما بهترین راه تشخیص بواسیر مراجعه به پزشک متخصص می باشد.

شقاقفیشرکیست موییهموروئید