سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ به بیماری گفته می شود که در روده بزرگ یعنی بخش پایانی دستگاه گوارش ایجاد می شود. تقریباً تمامی اعضای بدن مستعد مبتلا شدن به سرطان هستند اگر موارد مراقبتی و سلامتی در طول شبانه روز رعایت نشود.

سرطان روده بزرگ
در روده بزرگ به دلیل کارکرد و وظایفی که بر عهده دارد می توان انواع باکتری و میکروب را مشاهده کرد. گاهی بر اثر برخی عوامل ممکن است پولیپ های ریزی در دیواره روده تشکیل شود که به مرور بزرگ شده و شکل سرطانی به خود می گیرند.
این سرطان می تواند در نواحی مختلف روده بزرگ مانند کولون و یا رکتوم ایجاد شود. کولون وظیفه جدا کردن آب و نمک از مدفوع را بر عهده دارد و طولانی ترین بخش روده بزرگ است. رکتوم نیز به 12 سانتیمتر انتهایی روده بزرگ، قبل از مقعد گفته می شود. سرطان می تواند تمامی این دو ناحیه و همچنین کل روده بزرگ را درگیر خود نماید.

علائم سرطان روده بزرگ

برای هر بیماری علائمی وجود دارد که در مورد سـرطان های روده بزرگ گاهی این علائم در مراحل نخست بیماری، مشخص نبوده و پس از پیشرفت آن، علائم بروز می کنند.
– خستگی یا ضعف
– احساس عدم دفع کامل مدفوع پس از دفع آن
– وجود خون در مدفوع و یا خونریزی از مقعد
– یبوست و یا اسهال دائمی
– کاهش وزن بدون دلیل خاصی
– نفخ دائمی، گرفتگی شکم و احساس درد در ناحیه شکم و روده ها
اینها از موارد و علائم مهمی هستند که در صورت مشاهده یک یا چند مورد از آنها بایستی حتماً برای تشخیص دقیق تر به متخصص مراجعه شود.
نکته بسیار مهم در این زمینه این است که، نباید دیدن و حس کردن این علائم را بلافاصله دلایلی بر وجود سـرطان روده بزرگ دانست زیرا بسیاری از این علائم با سایر بیماری ها مشترک هستند. به عنوان مثال خونریزی از مقعد و دیدن خون در مدفوع می تواند نشانه بیماری شقاق مقعد بوده که نوعی بیماری آسیبی در ناحیه مقعد است.
و یا احساس عدم دفع کامل مدفوع می تواند نشانه ای برای وجود بیماری کولون در روده بزرگ باشد که علائمی شبیه با سرطان دارد.
یک یا چند علائم ذکر شده در بالا، مطلقاً دلیل قطعی بر وجود سـرطان روده بزرگ نیست بلکه می تواند احتمالی برای وجود آن باشد که این موضوع باید بدون استرس و البته به صورت جدی و بموقع پیگیری شود تا دلایل اینگونه دردها و علائم مشخص شود.

بیماری روده بزرگروده بزرگ

بواسیرجراحی روده بزرگدرد مقعدکولیت رودهیبوست