علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ با توجه به نوع سرطان و پیشرفت آن می تواند متفاوت بوده و مواردی مانند اسهال یا یبوست دائم، ضعف، خستگی و مواردی از این دست را شامل گردد. سرطان ها هر کدام بسته به نوع و میزان پیشرفت خود می توانند در مرحله ای علائم خود را نشان دهند. بسیاری از این سرطان ها خوشخیم بوده و به راحتی درمان می شوند.

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ به ایجاد پولیپ ها در جدار مخاطی روده بزرگ گفته می شود که در ابتدا به شکل یک پولیپ ساده ظاهر شده و هیچ علامتی ندارند اما به تدریج رشد و دارای علائمی خواهند شد. برخی از این علائم مانند یبوست با سایر بیماری ها مشترکند که البته با انجام آزمایشات مختلف می توان به راحتی به تشخیص صحیح سرطان دست یافت.

مهم ترین علائم سرطان روده بزرگ

همانطور که قبلاً گفتیم این علائم بسیار مختلف و متنوعند اما می توان مهم ترین و اصلی ترین علائم سرطان های روده بزرگ را این موارد دانست:
– ضعف دائمی
– دیدن خون در مدفوع
– احساس خستگی مفرط
– اسهال یا یبوست به صورت دائم که می تواند نشانه ای از تغییر در عملکرد طبیعی روده بزرگ باشد
– خونریزی از مقعد
– کاهش وزن بدن بدون دلیل مشخص
– احساس عدم تخلیه روده پس از اقدام به دفع مدفوع، حتی زمانیکه که چندبار برای دفع اقدام می کنید
– درد و ناراحتی های مستمر و دائمی شکم با علائمی مانند نفخ، گاز شکم و درد شکم
این علائم سرطان روده بزرگ که بسیار واضح و مشخص نیز هستند می توانند نشانه هایی هشدار دهنده از ایجاد نوعی سرطان روده بزرگ در این ناحیه بدن باشند که بایستی به محض مشاهده و احساس، برای تشخیص فوری و درمان به متخصص مراجعه کرد. البته مراقب باشیم هر درد شکم یا یبوست و مواردی از این قبیل را فوراً به سرطان روده بزرگ ربط ندهیم بلکه بدون استرس بایستی با دیدن علائم، پیگیری های لازم را انجام داد تا علت دردها مشخص گردد.

سرطان روده بزرگ چگونه ایجاد می شود؟

هر نوع سرطانی نتیجه رشد و تکثیر بی رویه سلول های غیرنرمال است. در روده بزرگ نیز چنانچه DNA سلول ها دچار آسیب شده و فرمان تولید سلول های غیرطبیعی دهند، این سلولها به تدریج تکثیر و رشد خواهند کرد. تجمع این سلول های غیرنرمال می تواند سبب بروز سرطان روده بزرگ گردد.
پس از این مرحله، عـلائم سرطان روده بزرگ نمایان خواهد شد که بسته به نوع، چگونگی ایجاد و همچنین مرحله بیماری می تواند نشانه های متفاوتی داشته باشد.

سرطان روده بزرگمقالات عمومی

اسهالخون در مدفوعیبوست