فیستولهای پیچیده

فیستول به عارضه ای گفته می شود که در آن به دلایل متنوع، ارتباط یا اتصال غیرطبیعی بین دو عروق یا عضوی که به شکل طبیعی به هم وصل نبوده و نباید باشند ایجاد می شود. فیستول ها نوعی عارضه غیرطبیعی هستند که به شکل طبیعی در بدن وجود ندارند. این فیستولها می توانند در نقاط مختلفی مانند واژن و مقعد (در اطراف آنها) ایجاد شوند که گاهی با توجه به نوع و پیشرفت، می توان آنها را فیستولهای پیچیده نامید.

فیستولهای پیچیدهانواع فیستول

این عارضه می تواند در نواحی مختلف بدن ایجاد گردد:
– فیستول دستگاه گوارشی
– فیستول حوالی چشم
– فیستول سیستم ادراری و تناسلی
– فیستول بیماری های مادرزادی
– فیستول سیستم ماهیچه ای
– فیستول سیستم گردش خون
– فیستول تنفسی
با توجه به موارد بسیار متنوع ذکر شده می توان به خوبی نتیجه گرفت که این نوع بیماری می تواند در هر قسمتی شکل بگیرند اما شایع ترین مرکز برای تشکیل آنها، اطراف واژن و مقعد می باشد.

علائم فیستولهای پیچیده

همانطور که قبلا گفتیم شایع ترین محل ایجاد فیستولهای پیچیده در ناحیه مقعد و واژن می باشد. این عارضه گاهی می تواند پیشرفت کرده و انواع سخت تری را شکل دهد. در چنین شرایطی ست که می توان انتظارات متنوع تری از بدن، در جهت واکنش نسبت به این بیماری داشت.
در چنین شرایطی می توان علائم زیر را انتظار داشت:
– عفونت (آبسه) در بافتهای اطراف در مقعد
– عفونت های مجاری ادراری و یا عفونت در واژن
– انواع التهابات پوستی در اطراف واژن
– نشت مقداری مدفوع و یا گاز از ناحیه مهبل
– …

علل فیستولهای پیچیده

فیستول ها به سبب غیرعادی و غیرطبیعی بودن می توانند علل ایجاد بسیار متنوعی داشته باشند. به عنوان مثال برخی فیستول ها در ناحیه مثانه ایجاد می شوند که آنرا فیستول مثانه می نامند. در این شرایط، به دلیل شرایط مثانه و تخلیه انواع سموم از بدن، به نوعی می توان انتظار چنین اتصالات غیرعادی را داشت که پزشک برای درمان آن، عموماً از یک سوند که در مثانه قرار داده می شود استفاده می کند تا پوست به تدریج تخلیه شود.
همچنین در ناحیه مقعد به دلیل وجود انواع میکروب و آلودگی، به محض ایجاد کوچکترین عارضه ای، زمینه برای پیچیده و سخت تر شدن آن فراهم می شود.
در ناحیه واژن نیز دقیقاً با چنین شرایطی روبرو هستیم و می توان این ناحیه تناسلی را بسیار مستعد انواع آبسه و عفونت های پیچیده با کمی سهل انگاری و یا عوامل دیگر دانست.

بیماری روده بزرگ

جراحی کولورکتالسرطان روده بزرگ