فیشر یا شقاق

شقاق نوعی بیماری مربوط به ناحیه مقعد است که در آن شکافی در حدود 1 سانتیمتر در دیواره داخلی مقعد و معمولاً به شکل بیضی ایجاد می شود. همانطور که به صورت طبیعی هر زخمی درد دارد فیشر یا شقاق هم دردناک است خصوصاً اینکه در ناحیه مقعد بوده و در هنگام دفع مدفوع، دردناک تر هم خواهد شد.

فیشر یا شقاق

هر دردی درمانی دارد و می توان با پیشگیری و یا درمان به موقع از پیشرفت هر بیماری جلوگیری کرد. در مورد فیشـر یا شقـاق هم، چنانچه به محض دیدن و احساس علائم آن اقدام شود، به سرعت بهبود خواهد یافت.

علائم فیشر یا شقاق

این بیماری دردناک می تواند با علائم زیر خود را نشان دهد:

• وجود خون در مدفوع و خونریزی در حین اجابت مزاج
  • سوزش ادرار: که البته نادر است اما در برخی بیماران مبتلا مشاهده شده
  • ترک در اطراف مقعد: در بیماری فیشر مزمن می توان شکاف هایی را در اطراف مقعد مشاهده کرد
  • درد و سوزش مقعد در هنگام عطسه و سرفه: با توجه به اینکه روده ها یکی از اولین جاهایی هستند که در حین سرفه و عطسه تحت فشار قرار می گیرند ممکن است در زمان ابتلا به شقاق، وقتی که سرفه یا عطسه می کنید درد شدیدی را در مقعد احساس کنید.
  • خارش: یکی از علائم بسیار شایع فیشر، خارش در ناحیه مقعد است که به محض مشاهده و ادامه دار بودن باید حتماً به متخصص مراجعه نمود
  • دیدن خون روی دستمال توالت: افرادی که عادت به استفاده دائمی از دستمال توالت دارند چنانچه خون روی دستمال توالت دیدند بهتر است فوراً به پزشک مراجعه نمایند

انواع فیشر یا شقاق

این بیماری مقعد می تواند در دو نوع بروز کند:

شقاق حاد: بسیار رایج است، نهایتاً 6 هفته طول می کشد، نیازی به درمان های سخت نداشته و با مراقبت های خانگی و داروهای رایج، به خوبی درمان می شود.

شقاق مزمن: این نوع فیشر کمی سرسخت تر است و دوره آن بیش از 6 هفته طول خواهد کشید. برای درمان آن هم نیاز به استفاده از روش های جراحی یعنی استفاده از لیزر و… می باشد.

درمان فیشر یا شقاق

برای درمان شقاق مقعد می توان به دو شیوه بسیار موثر اقدامات درمانی را انجام داد:

• درمان دارویی: که معمولاً در نوع حاد فیشر استفاده می شود و به خوبی هم پاسخگو خواهد بود.
  • درمان جراحی: که در نوع فیشر مزمن استفاده می شود و می توان از روش های بسیار موثر و مفیدی مانند لیزر برای درمان آن بهره برد.

بواسیر

بواسیرزخم مقعدمقعدهموروئیدیبوست