هموروئید یا بواسیر

هموروئید یا بواسیر یکی از بیماری های ناحیه مقعد است که  توانایی ایجاد درد و ناراحتی فرد مبتلا را برای مدتی خواهد داشت. در این بیماری سیاهرگ های موجود در مقعد دچار تورم شده و خون در آنها به دام می افتد. همین به دام افتادن خون در رگ ها سبب تورم و درناک شدن ناحیه مقعد خواهد شد.

هموروئید یا بواسیر

علائم هموروئید یا بواسیر

از شایع ترین علائم هموروئید می توان به این موارد اشاره نمود:

• خارش مقعد
  • خونریزی از مقعد
  • تورم مقعد (که می تواند گاهی در بیرون بوده و گاهی نیز درونی باشد یعنی در زمان دفع مشاهده شود)

انواع هموروئیـد یا بواسیـر

در مورد انواع مختلف بیماری بواسیر می توان به موارد زیر اشاه کرد:

• هموروئید داخلی: در نوع داخلی بواسیر، بیماری از زیر پوست مقعد ایجاد شده و به همین دلیل در این نوع درد و خارش بیشتری ایجاد می شود.
  • هموروئید خارجی: در نوع خارجی هموروئید به دلیل اینکه بواسیر در قسمت خارجی مقعد ایجاد شده است درد بسیار زیادی داشته و فرد مبتلا در حین دفع مدفوع، دچار خونریزی خواهد شد.

دلایل ایجاد هموروئید یا بواسیر

هر بیماری می تواند بر اثر عوامل بسیار متعددی رخ دهد. این عوامل می توانند به صورت تکراری بوده یعنی بصورت روزانه تکرار شده و در طول روز چندین بار رخ دهند. در مورد بیماری دردناکی مانند بواسیر عوامل متعددی هستند که در صورت عدم توجه و بی تفاوتی نسبت به آنها می توان گفت فرد خود را در مسیر مبتلا شدن به هموروئید و دردسرهای بعدی آن قرار داده است.

عوامل و دلایل مهم ایجاد بیماری هموروئید عبارتند از:

• انواع استرس و اضطراب در طول شبانه روز
  • تغذیه نامناسب مانند عادت به تغذیه با غذاهای کم فیبر
  • بیماری های کبدی مانند سیروز کبد
  • مبتلا شدن به یبوست مزمن
  • ابتلا به بواسیر به دلایلی مانند افزایش فشار خون به دلیل استفاده از الکل

درمان هموروئید یا بواسیر با پروکتوسکوپی

برای درمان هر بیماری می توان راه های مختلف و موثر پزشکی را مورد استفاده قرار داد. برای درمان هموروئید می توان از شیوه هایی مانند پروکتوسکوپی استفاده کرد که در این شیوه، به کمک دستگاه پروکتوسکوپ که وسیله ای اپتیک با سری نورانی است و بدون بیهوشی کامل، ابتدا محل مورد نظر بررسی و سپس مقداری از اطراف آن برش خورده تا درمان فوری آغاز شود. پس از جراحی تخصصی بواسیر، فرد مبتلا می تواند بعد از 48 یا 72 ساعت به روال عادی زندگی بازگردد.

بواسیربیماری مقعد

بواسیرهموروئیدیبوست