پرولاپس رکتوم

پرولاپس رکتوم یکی از بیماری های روده بزرگ است. قسمت انتهایی روده بزرگ (قبل از مقعد) را رکتوم گویند. زمانی که این قسمت از روده بزرگ به درون پیچیده و از مقعد بیرون بزند به چنین حالتی پرولاپس رکتوم یا افتادگی راست روده گفته می شود.

پرولاپس رکتوم
روده بزرگ به دلیل قرار گرفتن در انتهای دستگاه گوارش وظایف بسیار مهمی مانند آخرین مرحله جذب مواد غذایی و آب و نهایتاً دفع مواد زائد از بدن را بر عهده دارد و کوچک ترین مشکلی در آن می تواند عملکرد کل سیستم گوارشی را به راحتی مختل نماید.
در مورد پـرولاپس رکتـوم و یا همان افتادگی راست روده می توان انواع مختلفی برای آنها را نام برد:

انواع پرولاپس رکتوم

این عارضه می تواند به دو شکل بروز نماید:
– فرم ناکامل بیماری: در این شکل از بیماری، فقط مخاط روده بزرگ از مقعد بیرون زده و شکل ناکامل افتادگی راست روده ایجاد می شود.
– فرم کامل بیماری: اما گاهی علاوه بر مخاط در روده بزرگ، خود روده نیز از طریق مقعد بیرون می زند که به آن افتادگی کامل راست روده گفته می شود.

علائم پرولاپس رکتوم

این بیماری می تواند با علائم و نشانه های مشخص و واضحی بروز کرده و نهایتاً بیمار را برای پیگیری فوری ترغیب نماید.
نشانه های بیماری افتادگی راست روده عبارتند از:
– خونریزی رکتوم
– نشت مقداری مدفوع در زمان نشست و برخاست و همچنین در حین راه رفتن
خارش و درد
– خروج توده از مقعد و یا تورم در این ناحیه
– ترشح

دلایل بروز پرولاپـس رکتـوم

اگر بخواهیم دلایل واقعی و البته قطعی بروز چنین عارضه ای در بیماران را شرح دهیم می توان به چند علت مهم در ایجاد چنین بیماری در ناحیه روده بزرگ اشاره نمود. این موارد عبارتند از:
– یبوست و همچنین هموروئید یا بواسیر (در نوع ناکامل بیماری)
– ضعف عضلات مقعد ( در شکل کامل بیماری)
این چند دلیل، از مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد در ایجاد افتادگی راست روده در برخی افراد است که می توان با رعایت نکاتی مهم از بروز آن جلوگیری نمود.

پیشگیری از ایجاد پرولاپس رکتوم

با رعایت چند نکته می توان از ایجاد این بیماری جلوگیری نمود:
– تغذیه مناسب و پرفیبر برای جلوگیری از یبوست
– دوری از مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فود زیرا استفاده دائمی از آنها سبب آسیب به سیستم گوارشی می شود
– زندگی بدون اضطراب و استرس زیرا یکی از اولین تاثیرات منفی استرس، در دستگاه گوارش احساس می شود.
– ورزش مناسب و منظم

بیماری مقعدروده بزرگ