کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به عارضه ای بیشتر شایع در بین مردان و افراد پُرمو گفته می شود که به سبب آن، غده ای برجسته در باسن و یا انتهای ستون مهره ها در بالای باسن ایجاد می شود. این کیست بسیار دردناک است و پس از ایجاد می تواند نشست و برخاست، راه رفتن، خوابیدن و کلیه فعالیت های فرد را مختل نماید.

کیست مویی

علت ایجاد کیست مویی

هر بیماری، دلایل متنوع و مختلفی خواهد داشت. سینوس پیلونیدال به دلیل رشد موها به درون پوست و گیر افتادن عفونت در عمق پوست و همچنین عدم خروج آنها ایجاد می شود. چنین عارضه ای منجر به برآمدگی و تاول در لای باسن و انتهای ستون فقرات خواهد شد.

دلایل متنوع کیـست مویـی

هنوز دلیل قطعی و واضحی برای ایجاد کیست پیلونیدال مشخص نگردیده اما متخصصان چند علت را برای ایجاد آن اعلام کرده اند:
– در برخی افراد به دلیل اضافه وزن و فشار به باسن، ممکن است موهای زائد بدن به جای رشد به سمت بیرون، بر اثر فشار به داخل پوست فرستاده شده و در زیر و عمق پوست رشد کنند. همین موضوع سبب ایجاد عفونت در این ناحیه شده و سبب ایجاد کیست می شود.
– در بعضی افراد، این مشکل می تواند به صورت مادرزای باشد یعنی در خانواده ای وجود چنین کیستی در سایر افراد رواج داشته و به صورت ژنتیک، دیگر افراد می توانند به آن مبتلا شوند.
– در افرادی که به دلیل شغلشان دائماً در حال نشسته و بدون تحرک بوده و همیشه وزن زیادی بر روی باسن قرار دارد می توان کیـست مویـی را مشاهده نمود.

علائم کیست مویی

کیست پیلونیدال در اولین روزها و هفته ها هیچ علائم و دردی ندارد و فرد در زمان حمام، شستشو و برخی دستکاری ها متوجه وجود عارضه ای پوستی بدون درد می شود. اما پس از مدتی، همین عارضه تبدیل به تاول و آبسه شده و مشکلات آن آغاز می شود.
این بیماری به دو صورت بروز می کند:
– حاد
– مزمن

علائم واضح و مشخص پیلونیدال حاد و پیلونیدال مزمن عبارتند از:
در نوع حاد:
– چرک و ترشح
– تب و لرز
– قرمز شدن و احساس درد
– احساس درد در هنگام نشستن

در نوع مزمن:

در کیست مویی مزمن تمامی علائم نوع حاد وجود دارد اما از نوع خفیف و کمتر:
– چرک و ترشح (که تخلیه شده و درد کمی کاهش می یابد)