یبوست

یبوست به معنای خشک شدن بیش از حد مدفوع و سختی در دفع آن است که دلایل متنوعی خواهد داشت. در حالت طبیعی، مدفوع می بایستی حاوی مقدار آب برای دفع راحت تر باشد اما گاهی این مواد زائد موجود در رود بزرگ، توسط کولون کاملاً خشک شده و آب آن کشیده می شود که نهایتاً منجر به چنین عارضه ای می گردد.

یبوست
یبوسـت علاوه بر سختی در دفع، می تواند دردهایی در روده، مقعد و حتی گاهی ناراحتی های عصبی! را شامل شود. چنانچه یبوست دامنه دار و طولانی گردد می تواند حتی بر روال طبیعی زندگی، تغدیه درست و حتی خواب افراد موثر باشد در نتیجه، توجه و دقت در مورد این بیماری، بسیار مهم تر خواهد شد.

علت یبوست

در ایجاد این بیماری عوامل بسیار متنوع و گوناگونی دخیل هستند. این موارد مهم عبارتند از
– دیابت
– کم کاری تیروئید
– کهولت سن
– فعالیت کم و بی تحرکی
– وزن زیاد
– به هم خوردن تعادل هورمونی
– مصرف کم آب
– بارداری
– آناتومی بدن
– تغذیه نامناسب (مصرف غذاهای بدن فیبر)
– انواع تومور
– عوارض مصرف برخی داروها
– استرس
سرطان روده
– خواب ناکافی
موارد ذکر شده از مهم ترین دلایلی هستند که تا به امروز تاثیر آنها در ایجاد سختی دفع تایید شده است. البته هر کدام از این عوامل در صورت وجود در اشخاص نمی توانند حتماً سبب ایجاد یبوست شوند بلکه ممکن است در برخی این بیماری را ایجاد و در بعضی دیگر، تاثیر بر روی فرد نداشته باشند. مثلاً بیخوابی همیشه سبب یبوسـت نمی شود و ممکن است علائم آن در برخی افراد به شکل های دیگری بروز نماید.

پیشگیری از یبوست

به راحتی و با کمی دقت می توان خود را از دردها و دردسرهای بعدی مبتلا شدن به این بیماری نجات داد. بهتر است در زندگی روزمره موارد زیر رعایت شود تا دچار یبـوسـت نشوید:
– حتماً به اندازه کافی آب مصرف کنید
– تحرک داشته باشید و به شکل منظم ورزش کنید حتی اگر شده حرکات محدود و نرمشی
– حتماً از میوه های تازه و آبدار استفاده کنید
– دفع کردن مدفوع را به تاخیر نیندازید و حتماً به موقع انجام دهید
– مصرف غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات سالم و تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا فیبر سبب حرکات روده ای مناسب و فعالیت بسیار سالم روده خواهد شد
– سعی کنید از استرس دوری کنید و اگر دچار آن شُدید نسبت به درمان و رفع فوری اقدام نمایید
– دیابت و تیروئید خود را به صورت منظم کنترل کنید

بواسیربیماری روده بزرگ