سوالات مربوط به بیماری های معده و مقعد

آیا تغذیه تاثیر مستقیم در ایجاد و یا پیشگیری از بواسیر دارد؟

جواب دکتر : همیشه یکی از دلایل و موارد بسیار مهم در بسیاری بیماری ها، نوع تغذیه افراد است به خصوص در بیماری هایی که مربوط به دستگاه گوارش می شوند. بواسیر یا هموروئید عبارت از متورم شدن رگ های خونی یا سیاهرگ ها در ناحیه مقعد است که می تواند در داخل مقعد (بواسیـر داخلی) و یا در خارج آن (بواسیـر خارجی) ایجاد شود. یکی از دلایل مهم ایجاد هموروئید یبوست و فشار در زمان دفع مدفوع است. برای پیشگیری و عدم ابتلا به این بیماری بهتر است از غذاهای پرفیبر و انواع سبزیجات تازه و میوه آبدار استفاده کنید تا دچار یبوست نشده و احتمال ابتلا به بواسیـر را در خود کاهش دهید.

آیا سوزش و خارش در مقعد حتماً نشانه ای از بیماری شقاق (فیشر) مقعد است؟

جواب دکتر : ناحیه مقعد به دلیل قرار گرفتن در نقطه ای خاص، تعرق بیش از اندازه و البته محیطی مناسب برای رشد انواع باکتری و میکرون ممکن است گاهی دچار علائمی مانند خارش، سوزش و مواردی از این دست گردد. از طرفی، برخی بیماری ها مانند شقاق مقعد نیز می تواند چنین علائمی داشته باشد. شقاق به بیماری گفته می شود که در آن شکافی بیضی مانند در داخل مقعد ایجاد و این زخم در هنگام دفع مدفوع سبب درد و خونریزی می شود. در این بیماری هم می توان علائمی مثل خارش و سوزش را مشاهده کرد. بهترین راه برای تشخیص بیماری و تفکیک از سایر موارد، دیدن علائمی مانند خون در مدفوع است.

.

جراحی روده چه زمانی واقعاً لازم است؟

جواب دکتر : بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری های متعدد روده هستند در پی راهی برای عدم جراحی و درمان دارویی هستند تا به دلایل مختلف از جمله هزینه جراحی، درد جراحی و دوران نقاهت و سایر دلایل، زیر تیغ جراح نروند. همیشه استفاده از جراحی روده آخرین مرحله برای درمان بیماری ست. متخصص ابتدا در مرحله معاینه و مشاوره، سوالات مهم خود را پرسیده و اگر نیاز به انجام آزمایش بود آن را تجویز می کند. پس از مشخص شدن نتایج آزمایش، باز هم متخصص تا جایی که امکان داشته باشد سعی می کند بیمار را ابتدا با توصیه ها بهداشتی، مراقبتی و تغذیه ای به سمت بهبودی سوق دهد. سپس اگر نیاز به تجویز دارویی داشت اقدام به تجویز کرده و نهایتاً اگر این راهها پاسخگو نبود، اقدام به جراحی روده خواهد کرد.

بیماری شقاق (فیشر) در کدام قسمت روده ایجاد می شود؟

جواب دکتر : روده بزرگ دارای طولی در حدود یک و نیم متر است که بخش انتهایی آن را مقعد تشکیل می دهد. وظیفه مقعد، دفع به موقع و درست مدفوع از بدن است همچنین این ناحیه برای اینکه مدفوع بدون اختیار به بیرون ترشح نکند به شکل عضلانی ست و با اراده و اختیار انسان عمل تخلیه انجام می شود. گاهی بر اثر برخی عوامل مانند یبوست و خشک شدن مدفوع ممکن است زخم هایی در هنگام دفع, در مقعد ایجاد شود که معمولاً بیضی شکل بوده و همراه با خونریزی در زمان اجابت مزاج می باشد. این زخمهای ایجاد شده در ناحیه مقعد را شقاق یا فیشر می نامند.

.

ایا کولکتومی نوعی جراحی روده است؟

جواب دکتر : کولکتومی به جراحی و برداشتن قسمتی از روده بزرگ و یا کل روده گفته می شود که جراح با توجه به نوع بیماری و میزان پیشرفت اقدام به برداشتن روده بزرگ می کند. کولکتومی زمانی لازم است که روده بزرگ دچار عفونت یا خونریزی روده ای و یا انواژیناسیون (انسداد روده ای) و همچنین بیمارهای دیگری مانند پولیپ های پیش سرطانی، دیورتیکولیت (التهاب دیواره داخلی روده)، انسداد روده به دلایل مختلف از جمله پولیپ و بیماری ها و عوارض دیگر شده باشد.

عنوان سوال ششم ؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.

عنوان سوال هفتم ؟

از دکتر بپرسید

لطفا سوالات موجود در سایت را بخوانید و اگر نمی توانید پاسخ خود را پیدا کنید ، سؤال خود را ارسال کنید ، دکتر باقرزاده در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهد داد.

کانال آپارات دکتر غلامرضا باقرزاده را دنبال کنید …