پولیپ روده

پولیپ روده به توده ای برجسته در روده بزرگ گفته می شود که از سطح مخاطی روده شروع به رشد و نمو کرده تا عمق مجرای روده پیشروی می کند. این پولیپ ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها با توجه به شکل، اندازه و نوع می توانند تاثیرات متفاوتی بر سلامتی روده داشته باشند.

پولیپ روده

روده بزرگ برای انجام آخرین مرحله از فعالیت های دستگاه گوارش می بایستی سلامت کامل و مناسبی داشته باشد تا همه مراحل ابتدایی در آخرین مرحله به درستی پایان یابد. ایجاد چنین پـولیپ هایی می تواند تمامی این روند یعنی دریافت مواد غذایی، هضم، جذب و نهایتاً دفع را به شکلی کامل مختل نماید.

انواع پـولیپ روده

پولیپ ها انواع بسیار متنوعی دارند از جمله:
– پولیپ های زیر مخاطی: این نوع از پولیپ های روده شامل لیپوم کارسینوئید-لنفوئید می شوند که می توانند اظهارات متنوعی داشته باشند.
– پولیپ های مخاطی غیر نئوپلاستیک: این پولیپ ها که از نوع غیر سرطانی هستند شامل هیپرپلاستیک پولیپ جوانی هامارتوما می باشند.
– پولیپ های مخاطی نئوپلاستیک و سرطانی: پولیپ های سرطانی روده شامل آدنوماتوز پولیپ ویلوز آدنوما می شوند.

علت پـولیپ روده

در ایجاد اینگونه پولیپ ها می توان دلایل فراوانی را مشاهده نمود که تا به امروز کشف گردیده اند. این موارد عبارتند از:
– چاقی
– وراثت و سابقه خانوادگی ابتلا به پولیپ و انواع سرطان روده بزرگ
– دیابت نوع 2
– سابقه ابتلا به پـولیپ روده در گذشته
– مبتلا شدن به عارضه التهابی روده در گذشته
– افزایش سن ( افراد بالای 50 سال)

علائم پولیپ روده

بیماری های ارگان های درون بدن ممکن است در ابتدا علائم مشخص و واضحی نداشته باشند اما به تدریج و با پیشرفت بیماری، این علائم به شکلی واضح تر خود را نشان می دهند.
در مورد پولیپ های روده ای می توان پس از بروز علائم، این نشانه ها را به وضوح در بیمار مشاهده نمود:
– پوست رنگ پریده
– درد در ناحیه شکم
– اسهال و یبوست به صورت مکرر و ادامه دار
– ایجاد حالت تهوع و استفراغ
– دیدن خود در مدفوع
– احساس ضعف و خستگی
– تپش قلب به دلیل کم خونی
– سرگیجه به سبب کم خونی
– دیدن مدفوع سیاه که به دلیل رخ دادن خونریزی در روده ایجاد خواهد شد که علامتی از تشدید بیماری پولیـپ روده می باشد
– چنانچه خونریزی در روده خفیف باشد ممکن است حالت کم خونی یا فقر آهن در بیمار دیده شود.

روده بزرگمقالات عمومی

دفع سختراست رودهسرطان روده بزرگ